Een positieve impact maken met Green Friday

Black Friday: een dag waarop we massaal naar de winkels rennen en webshops afspeuren voor knallers van kortingen. Niet alleen is deze overconsumptie funest voor klimaat en milieu, ook legt het grote druk op winkels en bezorgservices. Als bedrijf kun je haast niet anders dan meedoen aan de koopgekte. Wij weten dat het wél anders kan. Daarom geven we een paar tips, zodat je voortaan kan inzetten op Green Friday.

Binnen no-time ligt je (virtuele) mandje vol met spullen die je eigenlijk niet nodig hebt - maar hé: wat een koopje, toch? Het is niet om aan te zien. Om consumenten bewust te maken van de onnodige overconsumptie die druk zet op onze planeet, is het belangrijk dat we als bedrijven ook stimuleren om zuiniger om te gaan met de aarde.

Het is voor bedrijven relevant om te weten hoe zij op Green Friday kunnen inzetten en hoe zij consumenten kunnen bewegen om meer verantwoord te consumeren. Je kunt de massale koopjesgekte immers niet ontlopen, maar om het milieu, je eigen personeel en eventuele bezorgservices te ontlasten, wil je liever niet meedoen met de bizarre kortingen die iedereen tijdens Black Friday om de oren vliegen.

Wat is Green Friday?

Black Friday is een zwarte dag voor het milieu en het klimaat. Franse milieuorganisatie Envie kwam in 2017 met het concept Green Friday als alternatief voor deze dag vol koopjesknallers en kortingen. Niet om mensen een schuldgevoel aan te praten, maar om ze bewust te maken van een meer verantwoorde consumptie. 

Vervuiling, uitputting van onze natuurlijke bronnen en onnodig veel CO2-uitstoot zijn een paar van de negatieve effecten die de overconsumptie op Black Friday tot gevolg heeft. Tegenwoordig staat duurzaamheid gelukkig steeds hoger in het vaandel en vinden ook consumenten het belangrijk dat bedrijven meebewegen richting een groenere planeet. Als bedrijf meedoen aan Green Friday is niet alleen beter voor het milieu en het klimaat, maar ook om je doelgroep meer aan je te verbinden.

Wat kun je doen als bedrijf?

Als je écht een statement wilt maken, kun je op 25 november je deuren sluiten en met je collega’s een natuurwandeling maken. Maar er zijn ook genoeg andere dingen die je kunt doen: uit principe juist géén korting aanbieden, een eigen actie opzetten of doneren aan een goed doel. Meld je aan bij Green Friday om te laten weten dat je je inzet tegen Black Friday en om alvast je eerste groene donatie te doen. Hier vind je bovendien meer tips om je eigen actie op te zetten plus je ontvangt promotiemateriaal om Green Friday te promoten.

Op 25 november kun je bijvoorbeeld je advertenties stopzetten, voor elke aankoop een donatie doen aan een duurzaam doel of zelfs een ‘groen’ cadeautje meegeven aan jouw klanten. Doen consumenten direct aankopen op jouw website? Dan kun je je ook aanmelden bij TreeClicks en consumenten stimuleren via deze weg bomen te planten met hun aankopen.

Laat je horen voor Green Friday

Misschien wel de belangrijkste to-do voor deze dag: creëer bewustzijn! Deel via een nieuwsbrief, jouw social media of via andere kanalen met je klanten en partners dat je je inzet voor een groenere wereld en daarom niet meedoet met Black Friday, maar je juist richt op Green Friday. Vertel waarom het belangrijk is dat we een statement maken tegen overconsumptie. Deel wat je doet op deze dag en waarom het belangrijk is. Alles telt mee.

We zijn heel benieuwd wat voor acties jij in petto hebt voor 25 november. Deel zeker met ons wat jij gaat doen om Green Friday te promoten. Let’s go Green together!

JoliOver Joli

Als storyteller vertaalt Joli de passie van impactondernemers in ijzersterke teksten voor social media en websites. Elke maand schrijft ze voor LEF Green een blog om ons bedrijf nóg meer op de kaart te zetten.

Neem contact met ons op

#WijVerbinden

Bel me terug

Hi there!

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in

LEF Green gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close