Column Joris: Dit is waarom je per direct met de candidate experience aan de slag wil – 3 x handige tips

Wist je dat maar liefst 72% van de kandidaten voor een vacature een negatieve ervaring die zij tijdens het sollicitatieproces hebben opgedaan deelt met vrienden, kennissen of familie? Bedrijven en organisaties staan er vaak niet direct bij stil, maar op het moment van solliciteren kunnen alle kandidaten een ambassadeur van jouw organisatie worden – of juist niet. Een paar weken geleden schreef ik over het belang van een goede candidate experience. In mijn nieuwe artikel leg ik uit waarom je per direct met het opzetten of optimaliseren van de candidate experience aan de slag wil en hoe je hier als organisatie en bedrijf mee kan starten.

Terwijl ik bezig was met het uitwerken van content voor mijn blogserie over de candidate experience kwam ik interessante cijfers tegen via Recruiters United. Een platform waarmee ze samenwerken, Starred, had onderzoek gedaan naar het belang van de candidate experience. Zoals ik in mijn eigen blog al vertelde, kan het gebrek aan een goede experience behoorlijk schadelijk zijn voor je organisatie. Uit onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 72% een negatieve ervaring tijdens het sollicitatieproces met zijn/haar directe omgeving deelt.

In principe zou je je kunnen afvragen wat daar nu het probleem van is, maar stel je voor dat niet alleen deze kandidaat, maar ook zijn/haar familie of vrienden een klant van jouw organisatie of bedrijf zijn. Uit datzelfde onderzoek van Starred blijkt namelijk ook dat 42% van de kandidaten die een negatieve ervaring tijdens het sollicitatieproces heeft gehad minder producten koopt of diensten afneemt van de desbetreffende organisatie of het bedrijf. Daar komt ook bij dat maar liefst 38% van diezelfde groep kandidaten tegen een vriend, kennis of familielid zegt dat ze niet meer bij de desbetreffende organisatie of het bedrijf een product moeten kopen.

Klanten verliezen

Dat betekent dat je per direct klanten kan verliezen op het moment dat de ervaring van jouw kandidaten voor een vacature niet goed is tijdens het sollicitatieproces. Het kan namelijk goed zijn dat jouw kandidaten niet alleen potentiële werknemers zijn, maar ook (potentiële) klanten! Zelfs wanneer kandidaten geen potentiële klanten zijn is het van belang dat zij een goede ervaring opdoen tijdens het sollicitatieproces voor een vacature van jouw organisatie of bedrijf. Hoe je het wendt of keert: kandidaten delen hun ervaringen met anderen en dat kan positief of negatief voor jouw organisatie of bedrijf uitpakken.

Zorg er daarom voor – zoals ik al eerder schreef in mijn vorige blog – dat je een goede candidate experience creëert. Natuurlijk kan je niet elke kandidaat een baan aanbieden, maar je kan er wel voor zorgen dat kandidaten bij een afwijzing geen bittere nasmaak aan jouw organisatie of bedrijf overhouden. In dit artikel wil ik graag drie aanvullende tips delen die je helpen om het proces van de candidate experience op te starten:

1. Breng het volledige communicatieproces in beeld

Dat communicatie een belangrijk onderdeel is binnen elke organisatie of bedrijf is wel duidelijk. Dat het vaak misgaat in de communicatie ook. Denk er maar eens over na: de meeste conflicten of ongemakken komen allemaal voort uit een gebrek aan communicatie. Er is niet duidelijk met elkaar gecommuniceerd over verwachtingen, werklast of deadlines waardoor het binnen een rap tempo fout kan gaan. Daarom is mijn allereerste tip: breng voor het verbeteren van de candidate experience alle vormen van communicatie tussen de betrokkenen bij het sollicitatieproces in beeld.

Om de ervaring van kandidaten tijdens de sollicitatieprocedure te optimaliseren hebben wij als LEF Recruitment een volledige communicatietool ontwikkeld. Dit hebben we gedaan door eerst alle betrokkenen bij zo’n proces in kaart te brengen. Dat zijn er in ons geval vaak drie: de kandidaat, de recruiter en de vacaturehouder/klant. Door dit in kaart te brengen weten we meteen naar wie we moeten communiceren en kunnen we duidelijk zijn over verwachtingen naar elkaar en kunnen we afspraken nakomen.

Voor deze tool hebben we ook een stappenplan ontwikkeld waarbij alle stappen in het proces van sollicitatie tot aan het aannemen/afwijzen van een kandidaat is uitgewerkt. Hierdoor zijn alle stappen in het proces helder en weten we precies waar we ons bevinden, zodat we dit duidelijk aan zowel de kandidaat als vacaturehouder kunnen terugkoppelen.

2. Voorkom dat de kandidaat zelf vragen moeten stellen

Door mijn eerste tip toe te passen voorkom je hoogstwaarschijnlijk ook de volgende genoemde situatie: een klant moet zelf vragen hoe het met de sollicitatie staat. Dat is het beginpunt van onrust bij de kandidaat en dat kan mogelijk leiden tot een grotere frustratie of irritatie. Je kan deze onrust in de kiem smoren op het moment dat je als recruiter of vacaturehouder je afspraken nakomt en duidelijk de tijdlijn naar de kandidaat communiceert.

Wanneer je bijvoorbeeld laat weten aan een kandidaat dat hij/zij morgen uitsluitsel krijgt over een inhoudelijke beslissing binnen de sollicitatieprocedure, zorg dan ook dat de kandidaat dit uitsluitsel morgen krijgt. Het kan altijd zijn dat er wegens onvoorziene omstandigheden iets tussenkomt, waardoor de inhoudelijke beslissing op zich laat wachten, maar zorg dan in ieder geval dat je dit duidelijk communiceert. Er is niks zo vervelend als afspraken die niet worden nageleefd, zeker op het moment dat je ergens veel tijd en energie insteekt. Voorkom dus dat de kandidaat zelf vragen moet gaan stellen over de inhoud of updates rondom het sollicitatieproces.

3. Automatiseer (een deel van het) het sollicitatieproces

Wanneer je een duidelijk overzicht hebt op hoe jullie communicatieproces eruitziet tijdens een sollicitatieprocedure heb je een grote stap in de richting van een goede candidate experience gezet. Maar het in beeld brengen van dit proces is niet alles, want het is ook belangrijk dat de communicatie volgens dit plan wordt uitgevoerd. Dit is de enige manier om ook daadwerkelijk de juiste communicatie tussen alle betrokkenen te waarborgen.

Bij het in beeld brengen van het volledige communicatieproces tijdens een sollicitatieprocedure ontdek je pas hoeveel stappen hiermee gemoeid zijn. Wanneer je bij elke stap de betrokkenen via een telefoontje of zelf getypt mailtje op de hoogte moet houden, ben je een behoorlijke tijd kwijt aan de uitvoer. Denk liever eens na over hoe je een deel van de sollicitatieprocedure zou kunnen automatiseren, zonder in te leveren op de kwaliteit van de communicatiemiddelen.

Kom je er zelf niet aan uit om een kwalitatieve candidate experience te creëren of de huidige candidate experience te optimaliseren? Bij LEF staan we altijd klaar om je hierbij te ondersteunen. Stuur mij gerust een privébericht, een mail naar joris@lefrecruitment.nl of geef een belletje naar 06-46013627. Ik kijk graag vrijblijvend met je mee.

Over Joris

Mijn naam is Joris en als ondernemer ben ik eigenaar van LEF Recruitment en mede-eigenaar van LEF Green en Jobstoryz. In mijn blogs deel ik mijn belangrijkste ondernemerslessen of breng ik je op de hoogte van trends binnen recruitment. Met mijn bedrijven heb ik een kraakhelder doel voor ogen: we treden buiten gebaande paden binnen recruitment en werving en selectie. Op die manier geven we het woord lef een eigen betekenis door middel van onze werkwijze. We staan altijd voor je klaar om te helpen.

#WijMatchen #WijVerbinden #HappytoWork #Expertinrecruitment

Neem contact met ons op

#WijVerbinden

Bel me terug

Hi there!

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in

LEF Green gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close