Een duurzaam recruitmentproces; maar hoe dan?

Solliciteren in de tijd van nu is voor iedereen lastiger gemaakt door de huidige crisis. Harde werkers raken hun baan kwijt omdat bedrijven minder klussen voor hen hebben, terwijl je je werknemers het liefst bij je houdt.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldde dat in de afgelopen twee maanden duizenden Nederlanders zonder werk kwamen te zitten (CBS, 2020). Daarbij zitten we ook in een periode waar scholieren en studenten hun opleiding afronden en staan te popelen voor een nieuw avontuur. Maar elk huishouden heeft rekeningen die betaald moeten worden en geen inkomen zorgt voor problemen. Het solliciteerseizoen is geopend!

De inbox van de HR-afdeling stroomt over met cv’s en motivatiebrieven van gedreven mensen. Stuk voor stuk bellen ze na een paar dagen of hun sollicitatie in goede orde is ontvangen. De medewerker van deze afdeling komt door de vele belletjes niet eens meer toe aan zijn of haar eigen taken. Het zijn tientallen sollicitaties, maar tegenwoordig printen we ze niet meer. We kapten zonder dat we het door hadden honderden bomen voor vellen papier die uiteindelijk op een vergeten stapel belandden. Het was niet duurzaam. Klinkt die situatie je bekend in de oren?

Algemeen gezien spreekt duurzaamheid over het uithoudingsvermogen van systemen en processen. Een duurzaam product houdt in dat de levensloop vanaf de productie tot aan de afvalverwerking lang duurt en dat het vooral geen schade aanricht als het product wordt afgebroken. Duurzaam zijn heeft op allerlei facetten van het dagelijks leven invloed, maar inmiddels is het ook in de bedrijfswereld niet meer te missen. We streven naar een verstandig verbruik van onze middelen en milieu, zonder te kort te doen aan de belevenis van bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken.

Duurzaamheid start al bij de recruitmentselectie. Het is niet meer sociaal verantwoord om tientallen sollicitanten op een dag uit te nodigen. Niet alleen vanwege het coronavirus, maar ook vanwege tijdgebrek en milieu. Elke sollicitant komt met de eigen auto of scooter en rijdt soms eerst nog vijf rondjes over het terrein omdat ze de eindbestemming niet kunnen vinden. Dat is meer CO2 uitstoot dan nodig.

Met LEF Recruitment ondersteunen we je bij de voorselectie. Wij plukken uitblinkers uit de grote groep met sollicitaties om jou te garanderen van kandidaten die het beste aansluiten bij de vacature. Maar om dit uit te voeren, is het nodig om een gesprek aan te gaan. Wat verwachten ondernemers van hun nieuwe en huidige werknemers op het gebied van duurzaamheid?

Uit een groep van vijftig sollicitanten, halen wij de beste tien eruit. Met het coronavirus in ons achterhoofd verschuiven de sollicitatiegesprekken zoals we die kennen al naar het computerscherm. Een belletje via Zoom of Skype is niet meer weg te denken. Er zijn geen printjes meer, geen uitlaatgassen van auto’s en scooters, geen onnodig contact in het openbaar vervoer. Een digitaal gesprek an sich is al een duurzame mogelijkheid, zoals je kon lezen in onze blog ‘succesvol virtueel personeel aannemen? Dat doe je met deze 3 tips!’.

Die voorselectie scheelt het bedrijf tijd en aandacht, die je aan het eind juist in die laatste tien kandidaten kan steken zonder dat je al bedolven bent geraakt onder de cv’s van alle anderen.

LEF Recruitment en LEF Green zijn bezig met het doorvoeren van meer duurzaamheid op zowel de werkvloer als in onze dienstlening. Wij zouden graag willen weten hoe jij er over denkt. Help ons met het verbeteren van onze diensten door inzicht te geven in jouw onderneming. Wat vind jij belangrijk? Wat verwacht jij als ondernemer van nieuwe en huidige werknemers op het gebied van duurzaamheid?

Wij horen graag van je. Laat het hieronder aan ons weten of stuur ons een e-mail met jouw verwachtingen. Mijn persoonlijke gegevens zijn 06-46013627 en joris@lefrecruitment.nl

Neem contact met ons op

#WijVerbinden

Bel me terug

Hi there!

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in

LEF Green gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.