Plan voor honderdduizenden extra laadpalen

De rijksoverheid, provincies en gemeenten trekken 30 miljoen euro uit voor de aanleg van honderdduizenden extra laadpalen. Het kabinet neemt 15 miljoen euro voor zijn rekening. De provincies en gemeenten leggen samen hetzelfde bedrag op tafel. Dat is niet genoeg om de aanleg van laadpalen te bekostigen, maar dat is ook niet de bedoeling. Een groot deel van de kosten zal worden betaald door aanbieders van laadpalen, die met grootschalige tenders de opdracht krijgen voor de installatie van tienduizenden oplaadplekken.

Als onderdeel van het Klimaatakkoord hebben overheden, markt en netbeheerders landelijk afspraken gemaakt voor een goed laadnetwerk. Gemeenten en provincies hebben een belangrijke rol in de uitvoering van deze afspraken. Door samen te werken hoeft niet elke gemeente specialistische kennis in huis te halen. Ook kunnen ze samen aanbesteden, dat scheelt geld bij de aanleg. Daarnaast zorgt samen plannen ervoor dat laadpunten op een logische plek komen en ze snel geplaatst kunnen worden. Zowel in de straat voor particulieren, als bij bedrijventerreinen voor bussen en vrachtwagens.

Als het doel van 1,9 miljoen elektrische auto's in 2030 wordt gehaald, zijn daarvoor naar schatting 1,7 miljoen oplaadpunten nodig. Volgend jaar zijn naar verwachting 213 nieuwe laadpunten per werkdag nodig, in 2025 zijn dat er 550. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland waren er eind mei bijna 56.000 laadpunten en 1308 snellaadpunten in Nederland.

Neem contact met ons op

#WijVerbinden

Bel me terug

Hi there!

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in

LEF Green gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close