Steeds meer (jong) professionals zijn op zoek naar een duurzame baan of een groene carrière blijkt uit recent onderzoek van online banenplatform Magnet.me. Zo was één op de honderd zoekacties gerelateerd aan het thema 'sustainability' en staat dit thema verbazend hoog in de lijst van meest gezochte zoektermen. In dit artikel geeft LEF Green tips over hoe jij jouw baan in de duurzaamheid gaat vinden. Heb je nog andere vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!
Wat is een duurzame baan?
Voordat je begint aan je zoektocht aan een duurzame baan is het natuurlijk belangrijk om te weten wat je precies zoekt. Zo is een duurzame baan een functie waarin je een product of dienst maakt, verkoopt, ondersteunt of uitvoert waarmee je actief bijdraagt aan het welzijn van klimaat, mens en dier. Het is duidelijk dat het thema 'klimaat' steeds populairder wordt onder millennials en Generatie Z, zeker als het gaat om hun carrière.
Waarom een groene carrière?
De redenen om voor een duurzame baan kiezen verschillen per persoon. Misschien ben je wel afgestudeerd in een duurzame richting, ben je bezig met een groene toekomst of denk je na over de toekomst van je kinderen. Wat je motivatie ook is het is slim om te kiezen voor een baan in de duurzaamheid. Met de recente ontwikkelingen ziet de toekomst er voor organisaties die geen verandering aanbrengen of zich niet focussen op het maken van een positieve impact op de wereld er niet rooskleurig uit. Terwijl bedrijven die zich juist focussen op dit onderwerp én investeren in de maatschappij en de natuur zullen uitblinken.
Hoe vind je een baan in de duurzaamheid? Onze recruiters geven tips:
Noor van de Pas: Wat goed dat je wilt bijdragen aan de wereld van morgen! De zoektocht naar een duurzame baan begint met de vraag 'waar ben je daadwerkelijk naar op zoek'. Door deze vraag te beantwoorden kom je erachter wat jij nu écht wilt en zorgt er daarnaast voor dat je goed voorbereid bent. Vervolgens ga je kijken naar vacatures die jou aanspreken en daarbij helpt natuurlijk een goede voorbereiding. Naast Google, LinkedIn en Indeed heb je natuurlijk ook nog onze website waar je leuke vacatures kunt vinden. Spits deze sites eens door en aarzel niet om contact op te nemen als je vragen hebt. Het gaat vooral om het contact en ga een gesprek vooral niet uit de weg, misschien hebben ze wel een andere vacature die zelfs beter bij je past. Bij LEF helpen we je in ieder geval graag op weg. Daarnaast weten we ook dat solliciteren spannend blijf, maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt!
Carlo van Doorn: Voordat je begint aan de zoektocht naar een duurzame baan is het belangrijk precies te weten wat je zoekt. Een duurzame baan is vaak een functie waarin je een product of dienst maakt, verkoopt, ondersteunt of uitvoert waarbij je bijdraagt aan het welzijn van mens, dier én klimaat. Je hoeft dus geen hoogleraar sustainability te zijn om bij te dragen aan de wereld van morgen, ook een stagiair bij een duurzame financiële instelling werkt mee aan een duurzamere wereld. Het staat dus voorop dat goed onderzoek naar duurzame bedrijven essentieel is. Daarnaast is het hebben van de juiste intrinsieke motivatie om te werken aan de wereld van morgen natuurlijk het allerbelangrijkste.
Met de juiste intrinsieke motivatie ben jij nog overtuigender waarom jij dé juiste kandidaat bent voor een functie in de duurzaamheid en heb je een streepje voor op andere sollicitanten. Daarnaast geeft het jou het juiste inzicht welke duurzame baan er echt bij jou past. Kortom, een goede oriëntatie kost tijd, maar je krijgt het dubbel en dwars terug. Bij LEF Green gaan we ook graag het gesprek met je aan om te bekijken welke duurzame uitdaging écht bij jou past! Zo onderzoeken we samen hoe jij je steentje kunt bijdragen aan de wereld van morgen. Ik vertel je graag méér!
Nieuwsgierig naar een baan in de duurzaamheid? Sluit je dan aan bij onze duurzame community of neem contact met ons op. Wij helpen je graag verder!
Over Demi
Als online marketeer bij LEF Recruitment & LEF Green is mijn belangrijkste missie het verbeteren van de vind- en zichtbaarheid. Dit doe ik door middel van ludieke campagnes én een verfrissende blik. Want wij matchen met LEF!