Groeiend aantal e-trucks vraagt om nieuwe laadinfrastructuur

Vanaf 2025 wordt er een forse groei verwacht van het aantal elektrische trucks in de nationale en internationale logistiek. Omdat deze e-trucks op zeer hoge vermogens zullen laden, moet een nieuw laadnetwerk aangelegd worden langs Europese transportcorridors. Overheden, netbeheerders en de logistieke sector werken samen in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) om de elektrificatie van het zwaar transport soepel te laten verlopen.

Volgens ElaadNL ziet de toekomst voor e-trucks er goed uit. De onderzoekers verwachten de komende jaren een snelle toename van het aantal elektrische vrachtwagens in de transportsector.

Veel hangt daarbij af van de aanleg van een nieuw laadnetwerk. Omdat e-trucks op zeer hoge vermogens zullen laden, is de aanleg van nieuwe infrastructuur noodzakelijk.

“We staan voor een enorme opgave”, stelt Rutger de Croon van ElaadNL. “Op dit moment bestaat er nog geen laadnetwerk voor trucks. Al die trucks moeten straks wel op de juiste plek en met de juiste snelheid geladen kunnen worden. Dat zal gebeuren met hoge vermogens en stelt onder andere het stroomnet voor nieuwe uitdagingen.”

De onderzoekers hebben het aantal benodigde laadpunten berekend voor vier soorten laadlocaties: bij depots, gedeelde laadhubs, truckparkings en verzorgingsplaatsen.

In Nederland zijn er 98 truckparkings waar vrachtwagens met name ’s nachts voor een langere tijd stilstaan zodat chauffeurs kunnen rusten. Ook zijn er 223 verzorgingsplaatsen voor kortere stops. Volgens ElaadNL is met name het aanleggen van laadpunten bij de verzorgingsplaatsen langs de belangrijkste Europese transportroutes essentieel voor het succes van e-trucks.

Neem contact met ons op

#WijVerbinden

Bel me terug

Hi there!

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in

LEF Green gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.